Діяльність в режимі моніторингу відбувається за алгоритмом.
1. Керівник навчального закладу наказом затверджує склад творчої групи (із числа представників адміністрації навчального закладу, органів самоврядування, керівників методичних об’єднань, практичного психолога, творчих учителів) щодо проведення (супроводу) адміністративного, педагогічного, учнівського моніторингу.
2. Цілепокладання, мотивація респондентів на досягнення поставлених цілей.
3. Для одержання достовірної інформації творча група розробляє інструментарій: анкети, діагностичні карти, завдання, тести тощо. Внесення (за необхідності) доповнень чи змін до розроблених кваліметричних моделей відповідно до пріоритетних напрямів діяльності навчального закладу.
4. Адміністрація ознайомлює учнів, батьків, педагогічний колектив з порядком проведення моніторингу, факторно-критеріальними моделями.
5. У терміни, визначені адміністрацією ЗНЗ, відбувається проведення моніторингових досліджень.
6. Проблемно-зорієнтований аналіз одержаної інформації.
7. Розробляння моделі корекційної діяльності учасників НВП на всіх рівнях (учень — учень, учитель — учень, учитель — адміністрація тощо), вироблення методичних рекомендацій на підставі отриманих результатів аналізу.
8. Прогнозування, виявлення напрямів наступних досліджень.
9. Відстеження ефективності наданих рекомендацій.
Застосовуючи моніторинг як процес систематичного стеження, дані якого використовуються для корекції, важливо знати:
- що ти збираєшся відстежувати;
-які можливі результати хочеш/допускаєш/маєш отримати;
- як ти можеш виявити ці результати;
- які бачиш шляхи для корекції отриманих результатів (відповідно до поставлених цілей)
Інформація, яку має надати користувачеві система моніторингу, повинна відповідати таким вимогам :
- Системність і структурованість відповідно до цільових установок.
- Об'єктивність (результати мають показувати справжній стан справ, субяєктивний чинник має бути мінімізований).
- Інформація має бути у доступній формі для сприйняття, переробки і розуміння.
- Валідность (засіб діагностики має охоплювати головні аспекти явища, що вивчається, і дозволяти виносити однозначні судження саме про той параметр, який досліджувався).
- Оперативність і достатність інформації.
Алгоритм роботи можна представити у виглялі ланцюжка дій : учитель – учень – результат – результати - класу – аналіз – учителі - результати з предмету. У моніторинговому дослідженні використовуються різні способи і канали отримання інформації для проведення оцінювання йдіагностики якості освіти :
- аналіз статистичних даних;
- анкетування;
- експертне оцінювання;
- контект - аналіз документів;
- кваліметричні методики і процедури;
- узагльнення, рішення й оцінки офіційних структур різних рівнів управління.
Таким чином, можна зробити висновок, що моніторинг - це досить складний інструмент. Як самоціль моніторинг не має сенсу, він повинен відповідати існуючим інформаційним запитам і потребам і як інструмент застосовуватися в потрібному напрямі. "Мотивація готовності до ризику" (Шуберт).