Інформація
про стан впровадження моніторингових досліджень якості освіти в ЗНЗ міста у 2016-2017 н.р.
Забезпечення якості освіти на всіх етапах і рівнях, оцінки досягнутої якості, здійснення порівняльних досліджень – завдання сьогодення, вирішення якого неможливе без впровадження моніторингових досліджень. Тому моніторинг залишається в центрі уваги і методичних служб, і управлінців, і педагогів міста.
Міська програма моніторингу якості освіти на найближчі роки передбачила не тільки діагностику, а й проведення цілеспрямованої просвітницької й корекційної роботи. Тому з метою забезпечення питань організації та здійснення моніторингових досліджень якості освіти для педпрацівників міста протягом 2016-2017 навчального року проведено цілу низку інструктивно-методичних нарад, науково-методичних та практичних семінарів, майстер-класів, круглих столів, методичних діалогів та прогнозів.
У кожному районі створені та функціонують опорні школи з проблемних питань моніторингу, пріоритетним напрямом роботи яких є надання інформативно-методичної та практичної допомоги закладам освіти міста в організації та проведенні моніторингових досліджень різних напрямів і рівнів, сприянні професійному вдосконаленню педагогів щодо запровадження сучасних технологій педагогічних вимірювань.
На базі опорних закладів (КЗШ №№28, 42, 44, 65, 66, 68, 115) створено консультпункти, методичні та практичні лабораторії з питань освітнього моніторингу, створено банк даних методик, інструментарію для проведення різнопланових методичних досліджень, функціонують сайти опорних шкіл.
Сайт опорного закладу Тернівського району (КЗШ №42) «Моніторинг від А до Я» посів друге місце в міському конкурсі на кращий сайт.
Протягом року методичною службою КЗ «ІМЦ» КМР спільно з методичними радами опорних шкіл вивчався та узагальнювався перспективний досвід педагогічних працівників ЗНЗ міста з питань запровадження моніторингових досліджень. 150 досвідів навчальних закладів рекомендовано до впровадження в практику роботи. 70 досвідів роботи шкіл міста було представлено широкому загалу освітян на обласній науково-практичній конференції «Роль навчальних моніторингів у формуванні всебічно розвиненої особистості учасника навчально-виховного процесу».
Значна увага приділялася участі педагогічних працівників у методичних заходах. У роботі Всеукраїнської науково-практичної конференції «Духовність як ціннісна функція сучасної освіти» взяли участь керівник опорної школи з освітнього моніторингу Довгинцівського району, заступник директора з НВР КЗШ № 65 Небога Л.М., та вчитель даної школи Москалюк Д.Ю. Керівники опорних шкіл, заступники директора з НВР Іонко Т.О. (Покровський район), Синичич В.В. (Саксаганський район), Брень Т.М. (Тернівський район), Шахманцир О.В. (Центрально-Міський район), Кучеренко Л.В. (Інгулецький район), Колісніченко Н.В. (Металургійний район), Гребенщикова Л.П., методист КЗ «ІМЦ» КМР неодноразово презентували досвід роботи з різних питань моніторингових відстежень на обласних, міських та районних методичних заходах. Значно активізували роботу щодо видавничої діяльності у фахових виданнях, на учительських он-лайн порталах з питань освітнього моніторингу педагоги КЗШ №№28, 44, 52, 65, 68, 73, 115, 126. Найактивнішими у цьому плані стали педагоги КЗШ №65, які представили з питань моніторингу якості освіти 27 публікацій у фахових виданнях.
У ЗНЗ міста склалася певна система внутрішнього моніторингу якості загальної середньої освіти, якісне проведення якого дає можливість адміністрації закладів освіти міста об’єктивно оцінити та відповідно спланувати свою діяльність.
З метою вивчення готовності педагогічних працівників школи до моніторингових досліджень та їх рівня впровадження в практику роботи протягом березня 2017 року було проведено анкетування учителів та адміністрації 17 ЗНЗ Тернівського району. Анкетуванням було охоплено 302 педпрацівники. За результатами опитування встановлено: більшість учителів (81%) володіє теоретичними знаннями щодо використання моніторингу в освіті; 19% педагогів плутають моніторинг з контролем або опитуванням. 53% респондентів (191 вчитель) впевнені, що вони готові до проведення моніторингових досліджень, 130 (36%) потребують консультації, 41 (11%) – відчувають потребу в системній роботі над собою. Отже, питання забезпечення умов для безперервного зростання рівня педагогічної майстерності вчителів, їх самоосвітньої діяльності, участі в інноваційних проектах та оволодіння методами комплексного педагогічного моніторингу залишаються актуальними і надалі.
У цілому протягом 2016-2017 навчального року зовнішніми та внутрішніми моніторинговими дослідженням було охоплено 135 загальноосвітні навчальні заклади. Проведено 2 моніторинги всеукраїнського рівня, 3-обласного та 15- міського рівня.
Протягом лютого-квітня 2017 року в ЗНЗ міста здійснено моніторингові відстеження профільної математичної освіти (10,11 кл.), хімічної (10 кл.), до- профільної підготовки з математики (9 кл.) та української мови і літератури (8, 9 кл.). Отримані результати показали стабільні знання школярів з досліджуваних предметів. Практичні уміння і навички учнів в класах до- профільної підготовки і профільного навчання з профільних предметів сформовані на достатньому рівні. Середній показник якості їх знань в межах 8 балів. Крім того, на міському рівні здійснено моніторингові дослідження навчальних досягнень учнів 8 класів ЗНЗ міста з алгоритмізації та програмування (23 заклади), з екологічної компетенції учнів 10-11 класів Тернівського району (17 ЗНЗ), учнів 6-7 класів Металургійного та Саксаганського районів з географії (32 заклади). Рівень навченості школярів з цих предметів сформовано на достатньому рівні, середній показник якості 7,7 бала. Певні прогалини у знаннях учнів зафіксували вибіркові моніторингові відстеження з хімії учнів 9 класів ЗНЗ Покровського району, з географії учнів 6 класу шкіл Металургійного району, з біології учнів 8 класу ЗНЗ Покровського, Тернівського районів, з фізики учнів 8 класів ЗНЗ міста (31 заклад). Середній показник практичних умінь і навичок учнів з даних предметів в межах 6,4 бала. Педагогам, які викладають предмети у цих класах, надано методичну допомогу, сплановано корекційну роботу на ліквідацію прогалин у знаннях школярів, виявлених моніторинговим дослідженням.
Протягом року у 10 ЗНЗ міста (КНВК №9, КЗШІ №№1, 4, КСШ №№9,118, КГ №127) вивчалося питання рівня сформованості компетентностей випускників класів інтенсивної педагогічної корекції. Анкетування серед учителів та батьків учнів цих класів показало відсутність самооцінювання, самовдосконалення, прагнення до самоосвіти як одних, так і других.
Для оптимізації фізичного виховання серед учителів фізкультури та класних керівників закладів освіти міста у травні проведено моніторингове опитування стану здоров’я та функціональних можливостей дітей і підлітків. У анкетуванні взяли участь 95 учителів фізичної культури та 80 класних керівників. Педагоги ЗНЗ міста внесли свої пропозиції щодо підвищення рівня рухової активності школярів, проведення фізкультурно-оздоровчих заходів.
З метою вивчення готовності сучасних випускників до вибору життєвих перспектив ведення здорового способу життя, професійного самовизначення у квітні 2017 року було здійснено обласне моніторингове дослідження «Випускники на порозі дорослого життя», у якому взяли участь 761 випускник 31 закладу освіти міста. Матеріали даного дослідження узагальнено та направлено в ЗНЗ міста для ознайомлення та використання в роботі.
25 квітня 2017 року вчителі КЗШ №68 долучилися до Всеукраїнського моніторингового опитування викладання і навчання (за методологією TALIS), яке проводиться Українською асоціацією дослідників освіти спільно з Організацією економічного співробітництва серед директорів та вчителів загальноосвітніх навчальних закладів у межах проекту «Вчитель» раз у 5 років. Мета цього опитування – вивчення освітнього середовища та умов праці вчителів. Педагоги КЗШ №68 намагалися якнайчіткіше дати відповіді на питання, щоб результати моніторингу сприяли осмисленню і розв’язанню проблем освітян, підвищення статусу вчителя в українському суспільстві.
За підсумками моніторингових досліджень розробляються методичні рекомендації для корекційної роботи, узагальнені результати розміщуються на сайті КЗ «ІМЦ» КМР, сайтах опорних закладів з освітнього моніторингу, направляються у відділи освіти та ЗНЗ.
У наступному навчальному році увага буде приділена питанням удосконалення та забезпечення більш ефективного функціонування системи внутрішнього моніторингу якості загальної середньої освіти на рівні кожного навчального закладу міста