Особистісний ріст учителя - це власна активність людини у зміні себе, в розкритті, збагаченні своїх духовних потреб, творчості, всього особистісного потенціалу. Саморозвиток інтегрує діяльність суб'єкта, спрямовану на розвиток характеру, здібностей та індивідуальності.Розробка і освоєння інновацій передбачає наявність у вчителів здатності до продукування нового, тобто високорозвинену здатність до творчості.
Таким чином, сучасну школу створює вчитель творчого типу. Причому під творчістю розуміється не тільки створення нового продукту, нових технологій, прийомів і методів, технік, але й реалізація потенційних можливостей і здібностей учителя, його потреби в самореалізації.
Вчителю творчого типу притаманні такі особистісні функції і якості: володіння рефлексією, прийняття особистісного сенсу педагогічної діяльності, здатність до презентації свого особистісного досвіду та ін. Саме готовність до творчості дозволить вчителю організувати дослідницьку, пошукову діяльність. При вдосконаленні майстерності та розвитку компетентності перед учителем постає цілий ряд задач особистісного розвитку.