У процесі професійного самовиховання вчитель має відчути свободу самовираження. Учительську діяльність не можна регламентувати і втиснути у рамки інструкцій. Лише за утвердження професійної свободи можлива ефективна організація процесу професійного зростання вчителя, що є своєрідним пошуком свого шляху, набуття власного "голосу", власного "почерку". Педагог, що володіє свободою самовираження, уміє керувати власним розвитком, може спрямувати свої творчі сили на пошук нових шляхів навчання і виховання учнів.
Учителю необхідно знати свої сильні і слабкі сторони, постійно формувати в собі внутрішній стрижень особистісного зростання, яке є неодмінною умовою досягнення професіоналізму.
НУШ – це школа, де є можливість вчителю творити, постійно професійно зростати, обирати нові шляхи навчання та виховання учнів, формувати професійні навички, оволодівати новими знаннями, водночас співпрацювати з батьками. Для кожної дитини знайти такі підходи у навчанні, щоб дитина почувалася партнером у навчанні, навчилася досліджувати, вміла виражати та доводити свою думку, могла чути думки інших та співпрацювати, що так необхідно у наш час.
Підтримую думку,що педагог, який володіє свободою самовираження, уміє керувати власним розвитком, може спрямувати свої творчі сили на пошук нових шляхів навчання і виховання учнів. Та треба ж якось визначити, чи вміє учитель керувати власним розвитком, чи в той бік він спрямовує свої творчі сили... І,головне, який результат від такого самовираження? Ось для цього й варто організовувати моніторингові дослідження